Nechávate si doručovať balíky z e-shopu a pri ich preberaní len rýchlo podpisujete papier o prevzatí zásielky, aby ste mali objednaný tovar čo najrýchlejšie u seba doma? Dopúšťate sa tým nemalej chyby, ktorá vás raz môže vyjsť draho.

 

Podľa štatistík Slovenskej asociácie pre elektronický obchod sa kuriéri stretajú s odmietnutím prevzatia zásielky len v 0,5 až 1,5 prípadoch z celkového počtu doručených zásielok. Iba malé percento všetkých balíkov sa teda vráti e-shopu naspäť ako poškodených. Znamená to, že balíky sú vo väčšine prípadov doručené bez najmenšej chybičky? Nie tak úplne.

Mnoho ľudí si totiž zásielku prevezme bez akejkoľvek kontroly, často i poškodenú. Čudujete sa? Skúste sami sebe položiť otázku, kedy naposledy ste si pri preberaní zásielky balík dôkladne skontrolovali.

 

 

Ak pritom zásielku prevezmete poškodenú, nielenže tým narobíte problém sebe, vzhľadom na fakt, že tovar vám e-shop nemusí zreklamovať, ale tiež samotnému e-shopu. Žiadny seriózny totiž obchodník totiž dozaista nemá za cieľ poškodiť svojich zákazníkov, ale ak nedisponuje od zákazníka či prepravcu tovaru dôkazom o poškodení zásielky, len s veľkými komplikáciami dokáže tovar zákazníkovi vymeniť či opraviť.

Poďme sa preto pozrieť na najzákladnejšie tipy, ako si bezpečne prevziať zásielku tak, aby vám ani jej prípadné poškodenie zbytočne nepokazilo konečnú radosť z objednaného produktu.

 

1. Zásielku si dôkladne skontrolujte a prezrite z každej strany

Ak uvidíte, že je balík v poriadku, zásielku si pokojne prevezmite. Ak sa vám však obal bude zdať čo i len trochu poškodený, zásielku nepreberajte.

Celú záležitosť následne prevezme do rúk kuriérska spoločnosť spolu s e-shopom. Nie vždy je pritom za poškodenie balíka zodpovedný kuriér. Často môže byť na vine aj nesprávne zabalenie zásielky.

 

Viete, ako správne baliť zásielky? Overte si to naším článkom o správnom balení.

 

2. Prevziať môžete aj poškodenú zásielku. Upovedomte však o tom vodiča prepravnej spoločnosti

Ak sa ocitnete v situácii, že si predsa len budete musieť zásielku prevziať, hoci na nej zbadáte známky poškodenia, nezabudnite o tom informovať kuriéra. Veľmi si tým uľahčíte možnú reklamáciu tovaru, keďže o poškodení budete mať dôkaz.

Ak teda balík javí známky poškodenia už pri preberaní, no príjemca je ochotný zásielku prevziať, je potrebné spraviť o tom zápis do prepravného listu, kde sa zapíše napríklad poznámka typu 'prevzaté s výhradou'. Zápis do prepravného listu zapíše kuriér, ak tam už náhodou zápis nie je. 

 

3. Nahliadnite aj do obsahu zásielky, ale až po jej prevzatí

Môže sa stať tiež to, že aj v navonok nepoškodenom balíku sa vyskytne poškodený tovar. Aj preto je dôležité pozrieť si tiež obsah zásielky. To však môžete urobiť až po tom, ako si tovar prevezmete.

Na túto tému sa v rozhovore na našom blogu vyjadril aj kuriér DHL Parcel Slovensko Juraj: „Balík si zákazník môže otvoriť až potom, keď ho zaplatí. Ja napríklad vždy zákazníkom hovorím, že keď si kupujú v obchode televízor, tiež im ho prinesú zabalený v škatuli a neotvárajú ho pri kase skôr, ako ho zaplatia. Takže odbaliť balík sa dá až po zaplatení. Ak by však potom niečo nesedelo, tovar sa musí reklamovať u odosielateľa.“

Po prevzatí zásielky však máte nárok na kontrolu tovaru. To znamená, že ak by ste aj tesne po uhradení zásielky (ideálne pred očami kuriéra) zistili, že je vo vnútri poškodený tovar, opäť sa spisujezápis o škode, ktorý slúži ako dokumentácia reklamácie pre odosielateľa.

„Vtedy sa všetko spíše, nafotí a následne posúva na reklamačné oddelenie. To potom rieši ostatné záležitosti priamo so zákazníkom i odosielateľom,“ dodal kuriér Juraj.

 

4. Keď si poškodenie všimnete až doma...

...dlho neotáľajte a najneskôr do 24 hodín kontaktujte e-shop, respektíve jeho reklamačné oddelenie. Nezabudnite si tiež odložiť (alebo minimálne nasnímať) obal produktu. Ten totiž môže slúžiť ako dôkaz.

V každom prípade je však potrebné uvedomiť si, že v momente prebratia zásielky preberáte tiež plnú zodpovednosť za tovar, v dôsledku čoho e-shop nie je povinný dôverovať vám, ak by ste si kvôli chvíľke nepozornosti náhodou domou doniesli mechanicky poškodený tovar.

Ak by ste však objavili technickú chybu tovaru či jeho nefunkčnosť, môžete sa tradične obrátiť na reklamačné oddelenie obchodu.

 

Zo všetkého najdôležitejšia je však pozornosť.

A nemyslíme tým len tú vašu, ktorú by ste mali venovať preberaniu balíka z rúk kuriéra.

Máme tiež na mysli pozornosť e-shopov a predajcov, ktorí by mali vždy dbať o to, aby balenie zásielky zabezpečilo tovaru dostatočnú ochranu, no a napokon aj našu pozornosť, ktorú sústavne venujeme tomu, aby sme vám balíky doručili načas a, samozrejme, nepoškodené. :)