Čo tam dať? Ako to usporiadať? A koľko tam toho vlastne môže byť? To sú časté otázky, ktoré si kladú majitelia či prevádzkovatelia obchodov, keď uvažujú o tom, ako nadizajnovať svoj výklad, aby upútal pohľady okoloidúcich. Výklad je jednoducho značka obchodu a tiež častý dôvod, prečo sa zákazník rozhodne vkročiť dnu. Práve preto si na jeho vytvorení treba dať naozaj záležať. Ako na to?

Čo budete potrebovať zo všetkého najviac, je kúsok predstavivosti, niekoľko zaujímavých rekvizít a základnú ideu. O tom, čo ďalej, budeme hovoriť v nasledujúcich bodoch. 

1. Plánujte aspoň mesiac dopredu

Vytvorenie nápaditého výkladu si jednoducho žiada dostatok času a premýšľania. Preto skôr ako vôbec niečo začnete tvoriť, skladať a vystavovať, skúste si načrtnúť plán, aby ste si dokázali vizuálne predstaviť, ako budú jednotlivé časti vášho výkladu dokopy spolu vyzerať.

Prvotné plány sa síce zdajú byť často úplne skvelé, ale ak si necháte svoje nápady v hlave chvíľu uležať, uvidíte, že by ste nejednu vec zmenili. Doprajte si teda čas, pokojne aj mesiac, a všetko si do detailov premyslite.

Tiež si dobre zvážte, či máte dostatočnú zásobu produktov, ktoré sa rozhodnete do výkladu umiestniť. Práve tie sa totiž väčšinou stihnú rýchlo vypredať.

2. Vyberte si jednu ústrednú tému

Pohľady okoloidúcich pritiahne váš výklad obzvlášť vtedy, ak mu dáte jednu ústrednú tému, okolo ktorej sa budú sústrediť všetky vystavené produkty.

Tému môžete zamerať rôzne - buď sa budete sústrediť priamo na produkty (napríklad vytvoríte záhradnú scénku, v ktorej predstavíte váš záhradný nábytok), alebo vytvoríte sezónnu tému (či už vianočnú, veľkonočnú, zimnú alebo letnú.) Ak sa navyše vyhráte s rekvizitami, pozornosť máte zaručenú.

3. Zvoľte iba zopár výstavných kúskov

Tak ako by sa mal váš výklad sústrediť okolo jednej témy, rovnako by ste to nemali preháňať s počtom produktov, ktoré vystavíte. Nájdite si buď iba zopár najzaujímavejších produktov, alebo si vyberte jeden ústredný kúsok (napríklad ten najlukratívnejší, ktorý sa možno ťažšie predáva) a snažte sa váš výklad zbytočne nezapĺňať.

Existuje pritom jedno zlaté pravidlo – nikdy nevystavujte viacero drahých produktov spoločne. Drahé produkty jednoducho potrebujú dýchať – inak budú vyzerať lacno.

Predstavte si napríklad pár drahých luxusných dámskych topánok. Ak ich vystavíte samostatne, pričom ich dokonca aj nasvietite, aby vynikli ich detaily, budú vyzerať tak, že stoja za každý jeden cent. Ak ich však len umiestnite do výkladu spolu s množstvom ostatných topánok, vizuálne stratia na svojej kvalite a odrazu budú vyzerať akosi lacno.

Rovnaké pravidlo platí tiež pri drahých šperkoch či umení.

4. Obmedzte paletu vzorov aj farieb

Priveľa vzorov a farieb nevyzerá dobre ani na oblečení, ani vo výklade. Snažte sa preto obdmedziť vzory i farby na minimum. Samozrejme, to neznamená, že by ste mali používať len jednu farbu. Ideálny počet sú tri farby.

Prečo práve toľko? Predstavte si napríklad celý výklad ladený do čierno-biela. Bezpochyby bude vyzerať štýlovo, ale ak by ste k tejto kombinácii pridali aj červenú, táto farebná kombinácia upúta pozornosť určite oveľa viac.

5. Pokiaľ môžete, meňte výklad každý mesiac

Ak sa rozhodnete pre tematický výklad, ubezpečte sa, že ho nebudete musieť meniť už po týždni. Časovo ohraničený tematický výklad totiž treba vymeniť za nový hneď vtedy, keď už daná téma nie je aktuálna. Inak by mohol obchod pôsobiť zanedbane a „out“, čo určite neprispieva k dobrému imidžu.

A aj keď váš výklad nemá zrovna sviatočnú či inak časovo ohraničenú tému, meniť by ste ho mali aspoň raz za mesiac. Práve tak totiž dosiahnete sústavný záujem zákazníkov.

6. Uistite sa, že produkty sú v línii očí vášho zákazníka

Vyjdite pred svoju prevádzku a dobre sa pozrite na váš výklad. Predstavte si, že ste zákazník, ktorý práve prechádza okolo – sú vaše produkty vystavené v línii očí? Sú skutočne dobre viditeľné?

Ľudský zrak totiž automaticky vníma najskôr produkty, ktoré sú umiestnené v línii očí, v dôsledku čoho si často veci umiestnené nízko či privysoko jednoducho nevšimneme.

A hoci táto téma pri umiestňovaní produktov odznieva pomerne často, mnohí obchodníci stále ukladajú produkty na spodok svojich výkladov, neuvedomujúc si, že tak zbytočne strácajú pozornosť okoloidúcich.

Ako však vyriešiť situáciu, keď sú produkty vo výklade príliš malé na to, aby si ich ľudia všimli? Jednoduchý spôsob je vystaviť ich na nejaké kusy nábytku, poličky, prípadne pekný konferenčný stolík, stojan alebo prázdne boxy namaľované napríklad neutrálnou bielou farbou.

A ako upútate pozornosť ešte viac?

Napríklad aj tak, že sa pridáte do našej siete ParcelShopov, odberných a podajných miest pre prijímanie a odosielanie balíkov. Aj v prípade, že by si váš obchod okoloidúci nevšimli vďaka peknému výkladu, môžu doň totiž zavítať práve preto, aby si u vás vyzdvihli svoje zásielky.

Prečítajte si viac o tom, ako sa môžete stať naším partnerom, a zviditeľnite sa aj vy. :)