Zákazníci prídu do vášho e-shopu, prezrú si ponuku tovarov, vyberú si to, čo sa im páči a už už by aj boli nakúpili, keď tu zrazu príde najväčší kameň úrazu – poštovné. A z nákupu zrazu nie je nič. Vysoká cena za prepravu zásielky jednoducho zákazníka odradila, a tak nákupný košík i webstránku so sklamaním opustil. Čo s tým?

Poďme sa pozrieť na niekoľko osvedčených stratégií odosielania zásielok, ktoré z vášho e-shopu neodoženú zákazníkov. Skôr ako sa však do toho pustíme, uveďme si na úvod jeden zásadný fakt. Mnohé štúdie dokazujú, že práve poštovné a manipulačné poplatky sú najčastejším dôvodom, prečo zákazníci opúšťajú nákupné košíky e-shopov.

Tento fakt potvrdil aj online prieskum spoločnosti North American Technographics, podľa ktorého je až pre 44 % zákazníkov práve vysoká cena za poštovné dôvodom, pre ktorý najčastejšie nedokončia svoj online nákup.

 

Zdroj: Entrepreneurmag.co.za/North American Technographics

 

Podceňovať význam stratégie odosielania zásielok a výšky poplatkov za poštovné sa teda určite nevypláca. Dbať treba preto vždy na to, aby výška poštovného nebola pre zákazníka prekvapením. To znamená, že váš zákazník by mal mať jasno v tom, koľko zaplatí za tovar vrátane poštovného hneď v prvom kroku nákupného košíka.

Aby však hneď v prvom kroku nákupného košíka neutiekol, pozrime sa bližšie na to, akým spôsobom môžete vyriešiť poplatky za poštovné tak, aby boli fér pre vás i vašich zákazníkov. Na výber sú 3 osvedčené možnosti:

1. Poskytnite prepravu zásielok zadarmo

Doprava zdarma je zaručeným spôsobom, ako si získať pozornosť vašich zákazníkov, a to najmä vtedy, ak ich o tejto výhode dostatočne viditeľne informujete. Samozrejme, ak si všetko vopred dôkladne nepremyslíte a najmä neprepočítate, môže vás to vyjsť celkom draho.

Spôsobov, ako poskytnúť dopravu zdarma, je niekoľko. Doručovať zdarma môžete napríklad pri objednávkach s určitou hodnotou, dajme tomu minimálne 50 eur. Vďaka vyšším hodnotám objednávok, ktoré týmto spôsobom môžete docieliť, získate viac financií na pokrytie straty z výpadku platieb za poštovné.

Ďalšou možnosťou je skryť hodnotu poštovného do ceny produktu. K tomu však treba pristupovať obzvlášť opatrne. Ak ponúkate luxusné produkty či ručne robené originály, ktoré sú jediné svojho druhu, zamaskovať poštovné zdarma do vyššej ceny produktu môže byť výhodným krokom.

Pozor však pri bežne dostupných produktoch, ako sú mobily či športová obuv, pri ktorých predaji zvádzajú e-shopy veľký konkurenčný boj. Zvýšenie cien by v tomto prípade nebolo rozumnou voľbou, preto treba uvažovať buď nad úplne inou možnosťou doručovania, alebo rozložiť výpadok za poštovné do väčšiny ponúkaných produktov.

Ak sa zaujímate o tému doručovania zdarma, viac sa dočítate aj v tomto článku.

 

2. Účtujte za prepravu balíkov len toľko, koľko vás skutočne stojí

Niektoré e-shopy riešia poplatky za doručenie spôsobom, že nechajú zákazníka zaplatiť presne to, koľko vybraný spôsob doručenia stojí. Len čo zákazník pristúpi k objednávke, sám si zvolí typ doručenia objednávky, ktorý mu vyhovuje najviac, a to tak z pohľadu ceny, ako aj z pohľadu rýchlosti doručenia. Priamo v kalkulačke v košíku e-shopu si jednoducho vypočíta, koľko ho bude doprava stáť.

Týmto spôsobom síce neposkytnete zákazníkom takú výhodu, ako keby ste im doručili tovar zadarmo, avšak môžete si získať dôveru vašich zákazníkov. Ukazujete totiž, že si ceny poštovného len tak svojvoľne nenafukujete a zároveň aj to, že poštovné neskrývate do cien produktov.

Táto stratégia odosielania je obzvlášť výhodná pri nadrozmerných produktoch, pri ktorých jednoducho nemôžete ísť s cenou poštovného pod cenu.

3. Zaveďte rovnakú výšku poštovného na všetko

Treťou možnosťou je ponúknuť paušálnu sadzbu za každý balík alebo paušálnu sadzbu pre jednotlivé váhové kategórie či súčty objednávok.

Táto metóda si však vyžaduje trochu času na prípravu, pretože skôr ako zavediete jednotnú sumu za poštovné, musíte najprv vedieť, aká je priemerná cena za doručenie zásielok vo vašom e-shope. Vďaka tomu sumu za poštovné ani nepodhodnotíte, ale ani nestanovíte ako príliš vysokú, čo by mohlo spôsobiť sklamanie vašich zákazníkov.

Najväčšiu výhodu pri jednotnom poštovnom majú tie e-shopy, ktoré ponúkajú len zopár rozličných produktov, ideálne podobnej váhy a rozmerov, keďže pri týchto sa dá jednotná cena za poštovné stanoviť veľmi jednoducho. Ako však postupovať v prípade, ak e-shop ponúka produkty od úplných drobností až po nadrozmerný tovar?

Odpoveďou je to, čo sme spomínali vyššie, a teda vypočítať si priemernú sumu objednávky. Avšak netreba zabúdať na to, že všetko treba vždy dôsledne testovať. Už aj po mesiaci od zavedenia jednotnej sadzby uvidíte, či je pre vás výhodná, alebo nie.

A ako riešite poštovné vo vašom e-shope vy? Budeme radi, ak sa s nami podelíte o vaše skúsenosti.