Väčšina e-shopov berie balenie zásielok ako nevyhnutnosť, a preto svoj tovar balí tak, aby jeho balenie jednoducho splnilo ten najdôležitejší účel – ochranu. Premýšľali ste však niekedy nad tým, že práve balením zásielok sa môžete odlíšiť od konkurencie a zvýšiť tak nielen povedomie o vašej značke, ale aj spokojnosť vašich zákazníkov?

Balenie zásielky pre komplexný zážitok zo značky

Doručený balík s tovarom predstavuje v eCommerce biznise najpriamejší kontakt so zákazníkom. Aj napriek tomu, že ide o jeden z najdôležitejších momentov celého elektronického nakupovania, väčšina e-shopov však ešte stále podceňuje jeho obrovský marketingový potenciál.

Práve jedinečné balenie pritom dokáže aj tú najvšednejšiu zásielku premeniť na zážitok, ktorý vašich zákazníkov nielen poteší, ale o ktorý sa budú radi deliť aj s ostatnými.

V tomto článku sa preto bližšie pozrieme na to, prečo je špeciálne balenie zásielky podstatné, na príklade iného e-shopu vám ukážeme, čo môže tento krok priniesť práve vášmu e-shopu, ale aj to, aké rôzne možnosti máte na to, aby ste si práve vďaka neobyčajnému baleniu získali srdcia zákazníkov i vyhľadávača Google.

Spoločnosť TrunkClub ako príklad premysleného balenia

Dômyselný výber baliacich materiálov a dôsledné usporiadanie produktov v balíku je jedným z dôležitých spoznávacích znakov spoločnosti TrunkClub, populárneho zahraničného e-shopu s oblečením.

TrunkClub pochopil dôležitosť balenia svojich zásielok a pristúpil k nemu s plnou vážnosťou. Štandardné škatule, do ktorých e-shopy bežne balia svoj tovar, vymenil za škatule so špeciálnou potlačou a s plastovými rúčkami, ktoré svojím vzhľadom nápadne pripomínajú klasický kufrík, čo presne korešponduje s názvom a podstatou ich spoločnosti.

Vďaka tomu zákazník od prvého momentu, keď príde do kontaktu s ich zásielkou, vie, že ho nečaká len ďalší obyčajný balík, ale zásielka, pri ktorej sa nevie dočkať chvíle, kedy ju odbalí.

Zdroj: facebook.com/trunkclub

Tento e-shop však nezostal len pri dizajnových škatuliach, ale zážitok z odbaľovania posunul na vyšší level. Tovar v každej jednej zásielke totiž sofistikovane usporiada a do každého jedného balíku navyše prikladá aj ručne vypísanú kartu, na ktorej vybraný stylista vysvetľuje svoj výber produktov pre zákazníka. (Podstatou tohto  e-shopu je totiž to, že zákazník si na základe zadaných údajov nechá vybrať oblečenie priamo od TrunkClub stylistu.)

Zdroj: facebook.com/trunkclub

Aj vďaka takýmto maličkostiam sa tak zákazník cíti byť súčasťou niečoho špeciálneho a exkluzívneho. Dôkazom spokojnosti je množstvo blogov, príspevkov na sociálnych sieťach či „unboxing“ videí na YouTube, ktoré zákazníci sami od seba tvoria a zdieľajú, čím výrazne pomáhajú šíriť povedomie o značke a taktiež prirodzene zvyšujú pozíciu spoločnosti vo vyhľadávaní Google.

Na príklade tejto spoločnosti sa teda dá výborne ilustrovať fakt, že do detailov premyslená prezentácia tovaru odoslaného e-shopom môže byť pridanou hodnotou pre zákazníka i pre e-shop ako taký. Z vizuálne príťažlivého balenia sa totiž rýchlo môže stať zapamätateľný znak spoločnosti, ktorý budú zákazníci radi prezentovať aj na sociálnych sieťach i svojich blogoch.

Prečo je špeciálne balenie zásielok také dôležité aj pre váš e-shop?

Je už prakticky pravidlom, že je oveľa jednoduchšie a určite aj lacnejšie presvedčiť aktuálneho zákazníka e-shopu, aby nakúpil opätovne, ako stále vynakladať náklady na získanie nového zákazníka.

Podľa štúdie spoločnosti Dotcom Distribution pritom bolo už v roku 2013 až 52 % zákazníkov ochotných opakovane nakúpiť v e-shope, ktorý odosiela balíky v prémiovom balení.

Z tej istej štúdie zároveň vyplynulo, že až 4 z 10 zákazníkov by radi zdieľali obrázok zásielky na sociálnych sieťach, ak by im prišiel unikátne zabalený. Online odporúčania zákazníkov pritom pomáhajú efektívne zvyšovať lojalitu zákazníkov voči e-shopu a zároveň šíriť povedomie o značke.

7 spôsobov, ako poslať balík, ktorý si vaši zákazníci zapamätajú

Originálne balenie zásielky so sebou prináša, prirodzene, aj vyššiu cenu. Nemusíte preto do špeciálneho balenia zásielok zahrnúť všetky možné varianty, ktoré sú momentálne v tejto oblasti na trhu dostupné. Je však dobré spraviť si v nich minimálne prehľad a vybrať si aspoň niektoré, ktoré si budete môcť dovoliť. Aj maličkosti totiž dokážu pozdvihnúť hodnotu vášho e-shopu v očiach vašich zákazníkov.

1.     Škatuľa

Škatuľa predstavuje jednu z najlepších príležitostí, ako vytvoriť „wow“ efekt pri doručení zásielky. Negatívom však je, že ide stále o najdrahšie riešenie.

2.     Baliaci papier

Ďalšou možnosťou je zabaliť tovar do špeciálneho papiera. Namiesto nudného bieleho papiera však skúste pouvažovať nad jeho špeciálnou potlačou alebo pekným farebným prevedením.

3.     Nálepky

Zdajú sa vám dizajnové škatule pridrahé? V tom prípade môžete svoju značku podporiť originálnymi nálepkami, ktoré na škatule prilepíte, prípadne ich jednoducho do zásielky vložíte. Ľudia nálepky proste milujú a, čo je najlepšie, vôbec nie sú drahé.

4.     Zľavové kartičky

Efektívny spôsob, ako potešiť zákazníka a odlíšiť sa od ostatných e-shopov, môže byť tiež zľavová kartička. Ak do zásielky pribalíte pre zákazníka poukážku na zľavu pri ďalšom nákupe, nielenže tým ukážete, že vám na vašom zákazníkovi záleží, ale dáte mu tiež dôvod na to, aby u vás nakúpil opätovne.

5.     Lepiaca páska

Kreativitu do vašich zásielok môže vniesť aj originálna lepiaca páska. V súčasnosti máte na výber z mnohých prevedení lepiacich pások, ktoré môžu svojím dizajnom či farebnosťou vyzdvihnúť vaše zásielky a odlíšiť ich od množstva ďalších, prípadne hravým spôsobom komunikovať vašu značku a korporátne farby.

6.     Malý darček

Taktiež malý darček môže byť skvelou cestou, ako prekvapiť a potešiť zákazníka. Nemusí ísť pritom o nič zložité či nákladné, veď veľkú radosť dokáže spraviť aj drobnosť, prípadne aj vzorka niektorého z vašich produktov.

7.     Ručne písaný list

Nuž a napokon tu máte ešte inšpiráciu z TrunkClub. Obzvlášť pri začínajúcich e-shopoch môže byť totiž veľmi dobré, ak k vašim zásielkam priložíte ručne napísanú kartu. Tá zákazníkovi ukáže nielen to, že za daným e-shopom stoja reálni ľudia, ale vyzdvihne tiež osobnejší charakter a dôveryhodnosť e-shopu.